sobota, 5 maja 2012

Modlitwa, Szabas, Raj...

   Wielu artystów podejmowało w swoim malarstwie temat kultury żydowskiej. Ponieważ na najbliższych "Zmysłach Sztuki" będziemy rozmawiać między innymi o kulturze żydowskiej, to poniżej zamieszczam obrazy autorstwa Juliana Grabowskiego, który dzisiaj skończyłby 90 lat. Z okazji urodzin artysty pod tablicą pamiątkową umieszczoną w budynku Tarnowskich Wodociągów, gdzie Julian Grabowski przyszedł na świat, oraz na Starym Cmentarzu Tarnowskim, gdzie spoczął po śmierci, pracownicy Tarnowskich Wodociągów złożyli kwiaty. W imieniu Andrzeja S. Grabowskiego, jego siostry i mamy, bardzo dziękuję Panu Tadeuszowi Rzepeckiemu, Prezesowi Tarnowskich Wodociągów, za dbałość o zachowanie pamięci o Julianie Grabowskim.


Tablica pamiątkowa
w budynku Tarnowskich Wodociągów
  
Grobowiec rodzinny


   Obrazy, które wybrałam do zaprezentowania dzisiaj na moim blogu, to "Modlitwa" i "Szabas", czy inaczej szabat. Szabat to najważniejsze święto żydowskie, które zaczyna się o zmierzchu w piątek i trwa do zmierzchu w sobotę. Mam nadzieję, że podczas "Zmysłów Sztuki" dowiemy się więcej na temat zwyczajów, czy obrządków związanych z religijnością, czy to Żydów, czy Romów, o których także będziemy mieli okazję porozmawiać.   


Modlitwa, 1964, olej/płótno, fot. Rafał Moździerz
Muzeum Okręgowe w Tarnowie
Szabas
    
   Skoro piszę o Julianie Grabowskim, to wykorzystam tę okazję do pokazania mojego ulubionego obrazu pt. "Raj". Zauroczył mnie od pierwszego wejrzenia. Mogę wpatrywać się w niego godzinami, a i tak za każdym razem znajdę coś, co wydaje mi się, że widzę po raz pierwszy... Kojarzy mi się z kartą  "Kochankowie" z talii Tarota. 
Raj, 1963, olej/pilśń/collage, fot. Rafał Moździerz
Muzeum Okręgowe w Tarnowie


Więcej o Julianie Grabowskim pod linkiem: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz